söndag, juli 04, 2010

Nya mål

Jag trodde inte att jag skulle behöva göra detta, denna gången. Visserligen satte jag upp måldatum 11 augusti lite på måfå utan att egentligen ha förankrat om det skulle vara realistiskt eller inte. Datumet symboliserar hur jag vill känna mig just den dagen. Visst, jag sticker inte under stol med att om jag hållit mig spikrakt på kurs, utan avsteg eller kringelkrokar skulle jag säkert kunnat nå målvikten vid det datumet. Men å andra sidan hade det inte varit ett helt realistiskt scenario, eftersom det vore en utopi att inte räkna med bakslag längs vägen.

För att målet ska vara motiverande måste det också vara realistiskt, därför justerar jag nu mina måldatum. Till den 11 augusti, ska jag nå nästa delmål som min konsulent hos Viktväktarna satte upp sist, 62 kg. Till jag börjar jobba 30 aug ska jag äntligen kunna se en 5:a som första siffra. Därmed har jag också uppnått en vikt där jag för 10 år sedan började känna mig ganska nöjd med tillvaron, och det är en symboliskt viktig seger för mig! Då trivdes jag med mig själv och min tillvaro i livet. Men eftersom jag även då siktade på att gå ner ytterligare, ska jag hålla ett öppet sinne för alla möjligheter. Både att jag kommer känna mig nöjd med den vikten, kroppen ändras med åren och kanske upplever jag att jag känner mig helt nöjd. Eller så gör jag ett aktivt val att fortsätta nedåt. Jag har alltså dessa två delmål framför mig:
  • 62 kg till 11 augusti
  • 59,9 till 30 aug

Som det känns just nu kommer jag nog också ha valt att påbörja min jämviktskurs hos Viktväktarna vid det laget. Det gäller oavsett om jag kommer vara nöjd med min vikt eller ändå väljer att gå ner några ytterligare kilon.

Inga kommentarer: