söndag, juli 11, 2010

Semesterliv

Det är helt klart utmanade att leva semesterlivet. På resande fot och som gäst är det inte lika lätt att påverka valen, och också lättare att falla för frestelserna. Vi har tillbringat större delen av veckan på resande fot, något vi beslutade helt impulsartat, och det är därför varit ganska tyst från mig på bloggen. Jag tycker dock att jag ändå håller mig ganska bra och äter måttfullt, mycket mindre än vad jag skulle ha gjort i vanliga fall. Men jag har också njutit av alla guldkanter, och det är trots allt semesterdagar. Vikten har därmed inte legat still och visar istället +1 kg på 1,5 vecka. Så den där 2-dagarsregeln ska börja tillämpas här med :-)

Jag har börjat på en ny och intressant bok. Kärnfrisk familj av Ninka-Bernadette Mauritson. Där berättar hon de förändringar som fått hennes familj att må radikalt mycket bättre. Det rör visserligen inte bara matvanor utan även att undvika onaturliga produkter och E-nummer. Andra familjer beskriver också hur de förändrat sina matvanor till det bättre. Jag kan lätt identifiera mig med deras tidigare liv. De är alltså människor som känt som jag gör för bakverk och sötsaker, men som nu är helt tillfreds med sitt supersunda liv och inte kan tänka sig att återgå till sina gamla vanor. De gör alla de där bra valen i livet per automatik och känner inte att de avstår från livets goda, snarare att de äntligen upptäckt vad livets goda handlar om.

Det är inspirerande läsning, för det innebär att en sådan som jag verkligen kan hitta vägen till ett sunt och balanserat liv. Jag ska med spänning läsa vidare. :-)

2 kommentarer:

M sa...

Haha, ja den där tvådagarsregeln är verkligen superbra, men den är oerhört svår att applicera på semesterlivet, där varje dag är en fest i princip. Vad duktig du är som gör medvetna val och njuter med måtta ändå, även om jag verkligen förstår hur svårt det är när "alla andra" frossar i godsaker.

Jag håller tummarna för dig och önskar dig en strålande fortsättning på semestern! Härligt lästips, otroligt bra litteratur i solstolen ju.

Vi håller kontakten och uppdaterar varandra så mycket vi hinner. :)

KRAM

Sunkiss sa...

Ja det blir lite glest mellan varven och uppdateringarna. Svårt att få till en egen ostörd stund nu i semesterlivet. Och jag tycker själv inte att det går något vidare just nu, vågen visar på plus och som du säger känns semestern som fest varje dag. Antigen är man bortbjuden, har vänner hemma eller bortrest. Jag har lovat mig själv att det inte ska få skena iväg utan idag blir det en joggingtur och enbart hälsosam dag.

Kan verkligen rekommendera boken :-)

Kram