måndag, augusti 23, 2010

Ren kur...igen

Jag har storrensning hemma, kastar sopsäckar med skräp. En sak som jag då fann var en anteckningsbok som är drygt 8 år gammal. Intressant och lite skrämmande att läsa att jag redan då brottades med de saker jag fortfarande idag lägger energi på. Det är en lärorik läxa. Även om jag redan då kämpade med vissa saker ser jag att jag idag har kommit längre i mitt förhållningssätt till livet och maten, vilket känns som en seger i sig. Men det är en riktig väckarklocka, att denna fråga inte kan fortsätta ta upp så mycket av min tid och energi. Det finns så mycket mer i livet, andra glädjeämnen som inte borde få stå tillbaka på grund av missnöje för egna formen och vikten.

Jag sprang inte midnattsloppet. Jag beslutade efter sista joggingrundan att det inte var värt att orsaka knät mer skador och riskera något bestående. Sen en stor knäskada och operation för ett par år sedan, har det aldrig blivit sig själv igen. Jag vet att jag genom att minska i vikt och träna upp muskulaturen igen kan få ett bra och fungerande knä. Även om jag inte lyckades uppnå detta målet, påminner jag mig själv att jag är glad för att jag KAN jogga idag. Det var inte så länge sedan det inte gick alls. Fast i ärlighetens namn är nog detta rättfärdigstänkandet, bara plåster på såren för att jag återigen låtit min vikt stå i vägen för något jag velat göra.

Tack vare beslutet om midnattsloppet befinner jag mig idag också på dag 6 i Ren kur. Semesterbagaget är strax justerat, och det känns fantastiskt bra för självförtroendet! Även om det till stor del är vätska så är det oerhört peppande! Och jag behöver verkligen det här avsteget för att bli av med suget! Så fort jag känner mig sugen ställer jag mig frågan ”vad är det jag vill helst av allt?” och känner alltid att svaret är enkelt, jag vill bli målviktig och stanna målviktig. Och detta ska ske NU, ingen annan kortvarig njutning kan smaka så gott som känslan av att vara smal :-)

1 kommentar:

M sa...

STARKT JOBBAT! Herregud, vad bra du är! Så härligt att läsa!

Jag har blivit sjuk mitt upp i allt, men gläds åt din fina framgång. Klokt beslut att inte springa också. Hoppas att du stornjuter på bröllopet, det är du värd!

Kram!