tisdag, augusti 03, 2010

Vad är motivation?

Jag dammade av en gammal tidning från 2007 (varför ska jag jämt spara på allt?), Runners World nr8 2007. Där har Blossom en kom-igång-serie som heter "Toppa formen med Blossom". Jag kan inte låta bli att citera henne. Det var faktiskt hennes ord som fick mig att leta upp tidningen, för jag minns att de dröjde sig kvar första gången jag läst dem.

"Den som tror att motivation är något man kan hitta på gatan eller får i present kommer att vänta förgäves. Det är inte så det fungerar. Motivation är en belöning och ett resultat av ett första steg och en träning som därmed har fått effekt. Det ger oss motivationen att ta steg två och steg tre och sedan ännu flera steg. Så sitt inte och vänta på motivationen. Agera"

Det spelar alltså ingen roll att jag inte känner för att träna, eller förändra kostvanorna. Jag ska bara genomföra det ändå. Det är inte alltid roligt att lära sig nya saker, det kan vara kämpigt, motigt, obehagligt och plågsamt i början. Men så plötsligt när vi får ett kvitto på att den insats vi gjort betalar sig tillbaka, så kommer den....motivationen. Det är alltså så det fungerar?

För mig, just idag, är det en trösterik tanke. En spark i baken. Det gör inget att jag inte känner mig toppmotiverad, taggad till max. Jag har inte längre en ursäkt att bara luta mig tillbaka i soffan och planera för en förändring, medan motivationskontot laddas. Det behövs alltså inte, det är bara agera!

Så nu när jag avnjutit en kopp kaffe, bär det iväg till hälsokostaffären för att inhandla ett par nyttiga saker. Därefter mataffären och se till att hälsosamma alternativ åter igen tar över kylskåpet. Det är alltså det jag ska göra idag, oavsett om jag känner för det eller inte! :-)

Inga kommentarer: