lördag, april 24, 2010

Njutningsfullt att minska i vikt?

En av de viktiga sakerna som man pratar om på Viktväktarna är att det ska vara njutningsfullt att gå ner i vikt. Om även resan till målvikten, som i sig är en livsstilsförändring, innebär att man inte behöver avstå från god mat, är chanserna större att man lyckas och inte faller tillbaka i gamla hjulspår.

Resan mot målvikt med Cambrigde är inte njutningsfull, och jag funderar hur det kommer bli när man väl börjar få äta mat igen. Jag hoppas och tror att man kommer vara så nöjd och motiverad av resultatet att man därigenom verkligen suktar efter den sunda maten och gör bra val. Men en liten tanke gnager inom mig, jag hoppas att det inte blir så att man så hett längtar efter ALLT som man inte kunnat äta, att man börjar unna sig både det ena och andra, och kanske till och med frossa i onyttigheter. Hemska tanke!! Men för att lugna mig själv på den punkten, så kommer jag ju då ha viktväktarna alla falla tillbaka på. När jag når målvikten ska jag fortsätta med deras jämviktsprogram och äta enligt det, och till slut bli Guldmedlem! YES! Men i det långa loppet vill jag ha anammat en livsstil som är sund och som gör att jag kan bibehålla vikten livet igenom, utan att behöva räkna vare sig points, kalorier eller GI.

Inga kommentarer: