måndag, april 26, 2010

Veckans vägning

Jag väger mig ju flitigt men det är ändå måndagars vägning som jag "räknar" för resultatet. Den gör jag hos Viktväktarna. Det var faktiskt med lite nervösa steg jag gick dit idag. Jag äter ju inte direkt enligt deras metod för tillfället och konsulenten kan vara ganska barsk om man går ner för mycket på en vecka, alltså mer än de 1 kg som de rekommenderar. Jag kände mig som ett barn som stoppat händerna i karamellburken och snart ska bli påkommen.

Och mycket riktigt så var konsulenten mycket förvånad när hon läste av resultatet -3,3 kilo. Hon räknade flera gånger, och jag skyndade mig med att försöka släta över resultatet. Att förra helgen var en riktigt onyttig helg, och att det då dessutom var "fel" vecka i månaden. Hon sa att med de är fina resultaten kan jag kanske inte vänta mig någon större viktnedgång nästa vecka, och det gör mig ju inte mindre pirrig för att gå dit! För om det pågår flera veckor i rad blir det ju misstänksamt. Men nu till helgen ska jag ju göra avsteg från Cambridge när vi åker bort, och räknar då med att lägga på mig vätskan igen...så jag kanske ändå vågar mig dit på måndag. haha

Men hur som helt, jag är jätte nöjd över resultatet! Ser att vikten för tillfället rör sig ner ungefär -3hg för varje dag, ingen dum start!

Jag klarade också ett planeringsmöte med några andra mammor utan att ta något av fikabrödet som serverades. Fast jag kände ändå ett stygn av dåligt samvete. Hon hade bakat sockerkaka, dukat fram kakor och verkligen ansträngt sig. Och så var det flera som avstod. I vanliga fall hade jag ätit någon extra bit bara för att visa hur mycket jag uppskattade ansträngningen, och givetvis för att jag är en gottegris. Ja faktiskt så är nog det där första inte ens sant, jag hade nog använt det som en ursäkt för mig själv att ta någon ytterligare bit. Så det värkte lite i mitt hjärta, men jag kan inte sympatiäta om jag ska nå mitt mål. Det är slut på det, jag måste sätta mig själv främst i det här valet. Men innan jag gick var jag nästan på väg och ursäkta mig och berätta att jag åt Cambridge, men kunde inte riktigt med att "avslöja" det för de ganska ytliga kontakterna.

4 kommentarer:

M sa...

GRATTIS till ditt fina resultat! Vad jag skrattade åt din beskrivning, kan se framför mig hur förvånad hon måste ha blivit. :) Vad kaxigt att gå dit och väga dig, men det är klart att du vill kunna fortsätta ditt medlemskap på VV efter dina Cambridgeveckor. Lite prestationsångest för personen efter dig i kön bara. :) Men var och en får reda sig själv, och du har ju hittat ett vinnande koncept verkligen. Roligt!

Sunkiss sa...

Ja speciellt sen jag gått där i ett antal veckor, och bara minskat några hekto åt gången för att sedan gå upp lite igen :-) Men jag tror att jag ska vänta några veckor innan nästa vägning, ja lite beroende på hur det verkar efter helgen.
Det viktiga är ju ändå att vi GÅR ner i vikt, inte hur :-)

M sa...

Haha, ja det har du rätt i! Och ner i vikt går du verkligen.

Hur ska du göra efter helgen? Ska du börja om på ren kur, eller ska du fortsätta på kombinerad?

Sunkiss sa...

Jag övervägar att börja om på ren kur igen. Har inga jobbiga sociala saker inplanerade förrän 22 maj så jag kan köra på ett tag till. I och för sig kan jag ju kombinera men jag är bara SÅÅ rädd för mig själv att jag ska falla i dåliga vanor när man inte har hjälp av de dämpade hungerkänslorna. Det som gör att jag håller mig på mattan är nog just att jag VET att jag inte får äta NÅGOT annat :-) Hur länge ska du köra ren kur?