tisdag, april 27, 2010

Underbara dag!

Idag har jag haft en alldeles underbar familjedag, vi var alla lediga och åkte till badhuset. Tänkte nästan kalasa på en Cola light, men stoppades av mannen vilket bara är bra. Det skulle förmodligen bara trigga igång begäret efter mer sötsaker. Och när resten av familjen åt hamburgare på BurgerKing sippade jag på kolsyrat vatten. Det var faktiskt ingen svårighet alls att motstå. Jag fick också en nyttig påminnelse om att jag bara just startat den här resan. För det spelar ingen roll hur mycket smalare jag kände mig när jag klädde på mig kläderna i morse, för iklädd i bara bikini blir det så absolut, totalt och tveklöst uppenbart att det är en bra bit kvar. Gud vad jag kände mig fluffig och ur form, men jag har också bestämt att det ska inte hindra mig från att ha roligt! Åkte alla vattenbanorna och lekte med barnen, men får ju ändå erkänna att det var ganska befriande att det var så lite folk där ;-)

Just nu dividerar jag fram och tillbaka om jag ska återgå till ren kur efter den kommande helgens avsteg. Jag är lite rädd för upptrappningen när man inte har hjälp av de dämpade hungerkänslorna. Dessutom har jag inte något socialt inplanerat förrän 22 maj, ja förutom besök av svärföräldrarna men svärmor kör själv Cambridge titt som tätt.

Igår när jag skulle gå och lägga mig upptäckte jag till min fasa utslag på underarmarna, torra små röda prickar. Även en antydan till likadant i ena knävecket. Och vad tänker jag då? Jaha, min kropp trivs inte i ketos, en anledning till att äta igen, en anledning som dessutom är utanför min kontroll, alltså inte mitt eget misslyckade. Gott det ska bli! Men snabbt rättade jag mig själv och insåg att det vore riktigt tråkigt om jag skulle få ge upp ketosen av en sådan anledning, nu när det går så bra. Sen låg jag vaken och ojade mig över det, drömde mycket skumma drömmar på temat. Tänk att hjärnspöken är så stora på kvällen, för att på morgonen helt ha försvunnit. Ja visst, utslagen är fortfarande kvar när jag vaknade men i övrigt mår jag alldeles utmärkt och självklart kör jag vidare ett tag till! Men jag ska ändå kolla av vad konsulenten säger, kanske är världens vanligaste biverkning.

5 kommentarer:

M sa...

Åh, vad duktig du är som står emot när familjen äter gott! Visst känns det skönt efteråt! Skönt att det inte känns som en plåga heller.

Vilken klok och stöttande man du har! Jag ska sluta skriva en massa inlägg om sådana dumheter som lightläsk, tror jag bestämt... ;)

Visst är det en bit kvar, och jag drömmer ocså om den dagen man är snygg i bikini. MEN man måste ju leva i nuet också, så det var underbart att läsa att du hade så kul! Haha, kan dock hålla med om att jag inte heller skulle vilja gå omkring i ett smockfullt badhus. :)

Hmm, utslag alltså? Det kan inte bero på uttorkning eller något? Kanske dricker för lite vatten? Intressant att höra vad konsulenten tror. Hoppas att de försvinner!

Angående ren kur så tycker jag definitivt att du ska återgå till det från och med måndag. Även om de säger att man ska kunna äta "lagom" och lära sig en hel del på kombinerad kur, så fungerar åtminstone jag så att det är lättare att göra det ju närmare målet man är. Lite bakvänt kanske, men det är ju så lätt att tappa fokus.

Jag har också en tillställning inplanerad just den 22 maj, och fram till dess tänker jag köra ren kur, trappa upp några dagar innan bara. Ju fler kilon som försvinner, desto mer motiverad kommer jag troligtvis att vara att sköta mig under den kombinerade kuren. Kanske funkar så för dig också?

Sunkiss sa...

Ja man växer verkligen och får tillbaka tron på sig själv. Med alla andra gånger i bagaget då man sagt till sig själv att man SKA avstå men ändå tar den där maten/fikat/godiset när det bjuds, så har man ju bitvis tvivlat på sin egen karaktär och förmåga.

Struntprat, klart du ska skriva om såna goda saker som man faktiskt kan unna sig ;) Det är jätte bra att veta att ifall suget blir för stort, så kan man stilla det med något som är tillåtet istället för att kanske kasta sig över något annat värre...

Jag har haft lite svårt att få i mig allt vatten, mest för att dagarna går i ett och jag glömmer av, så jag tror säkert det till viss del kan bero på det.

Jag tror jag funkar precis lika som du, när det gäller den kombinerade kuren. Jag skulle helst vilja ligga ganska nära mitt mål när jag börjar den, för att precis som du säger känna mig extra motiverad att inte tappa fokuset. Nu känner jag mig dessutom mer motiverad till att återgå till den rena kuren när man vet någon mer som ska köra samma upplägg :-D

M sa...

Vet du, jag tänkte lite på det här att man ska avstå från någto för karaktärens skull. Jag läste någonstans att ju friare ramar man ger sig själv, desto mindre är chansen att man blir besviken - och tröstäter/faller ur/ger upp... Jag tänkte att inför lördag så kanske du ska tillåta dig själv att äta det du vill, men bara den dagen. Sedan tror jag att du som sagt kanske kommer att känna dig nöjd mycket tidigare, eftersom magsäcken är relativt oanvänd nu... :)

Och ja! Kör ren kur, så följs vi åt. :)

Sunkiss sa...

Jag läste också något liknande i lokaltidningen idag. Där varnade de för att risken att man faller tillbaka blir ännu större ju striktare man är. Jag tror du har en bra poäng där. Jag kommer att äta av allt som bjuds där, och äta det jag vill. Men jag ska gå in för att äta kontrollerat och precis som du säger verkligen njuta och uppskatta det jag stoppar i munnen. Och så ska jag framför allt sluta när jag är mätt. I vanliga fall är jag sån som kan trycka i mig godsaker fastän jag egentligen är hur mätt som helst, bara för att det är gott...eller bara för att det finns där ;-o Du vet påsen med plockgodis står där, och man äter utan att egentligen veta varför.

M sa...

OM jag vet vad du pratar om! Jag är en sådan person som inte kan ha godis hemma till exempel. Beundrar människor som kan ställa undan godisskålen och ta fram den helgen därpå. Önskar att jag så småningom ska kunna leva på det viset, men jag tror att min strategi får bli att köpa hem mindre mängder istället. Inte plocka godis med ögonen, utan med huvudet...

Vad bra att du har börjat tänka på hur du ska göra så här många dagar innan och är förberedd på att du säkert kommer att tycka att allt är supergott. Och det blir ju inte godare bara för att man äter mer. :)