fredag, maj 28, 2010

Fredagsmys...

Idag har känts si och så. Jag tror det beror på att det är fredag, och i det obligatoriska fredagsmyset som vi har i familjen. Då har barnen bestämt att vissa saker alltid ska finnas, som till exempel popcorn och blandade frukter som ska doppas i choklad.
Maken hade också handlat hem räkor, havskräftor, röra och avnjöt dessa med en iskall öl. Först kände jag mig deppig och irriterad för att jag inte kunde vara med och äta, men sen tog jag förnuftet till fånga. Det rör sig bara om några få veckor av hela mitt liv, och jag kommer ha många fredagar i framtiden att mysa med familjen. Och då kommer jag kunna äta och njuta med gott samvete istället för att sitta där med känslan av att jag egentligen inte är värd att unna mig någon guldkant på helgen, eftersom jag ändå är för tjock. Nej, snart kan jag i lagom avvägd mängd avnjuta festligheten, och känna att jag visst är värd det.

Samtidigt tänker jag lite på ovanstående resonemang. Redan här hör man att det är just maten som är det festliga, när det istället borde vara fokus på den mysiga familjestunden. Jag vill inte falla i fällan att vi bara firar med mat, även om just mat är det mest njutningsfulla som finns. Men jag vill inte heller leva ett liv där jag hela tiden undviker att sätta maten i fokus. Jag vill kunna leva ett balanserat liv, med ett njutningsfullt och sunt förhållande till mat där allt är tillåten, men givetvis inom ramar där den sunda livsstilen bibehålls.

Inga kommentarer: