onsdag, maj 26, 2010

Ketosen närmar sig...

Jag tror att jag snart är i ketos, har lite äcklig smak i munnen och har faktiskt klarat middagslagningen galant. Bakade foccacia till middagen och semifreddo till efterrätt. Visst vattnades det lite extra i munnen när jag såg foccacian, den är verkligen min favorit. Det är lite ovant att laga middag utan att smaka på maten, man vet inte riktigt vad man serverar. Som tur är varken mannen eller barnen speciellt kräsna. Jag känner också att jag gärna vill laga saker som jag själv är sugen, så det är nog ingen slump att jag bakade foccacian. I ett svagt ögonblick tänkte jag till och med baka NonStop cookies med barnen, men den fällan har jag trillat i flera gånger förr (smeten är underbart god!) så jag tog förnuftet till fånga.

Jag har nästan helt bestämt mig att jag ska köra ren kur ända fram till midsommar. Som jag resonerar är det min bästa chans att komma i så bra form som möjligt inför semester. Visst, det är inte kortsiktighet jag eftersträvar MEN jag tror ju närmare målvikten jag är innan semestern, desto mer motiverad kommer jag vara att hålla den. Jag är rädd att om jag bara gått ner några futtiga kilon innan semestern, kommer jag falla för frestelsen, falla in i gamla mönster med tankar som "det är ändå ingen mening", "det är ju ändå så få kilon att det inte gör någon skillnad". Kort och gott, deppa och straffa mig själv för att jag inte kunde fokusera den korta tid det handlar om. Semester med dess utflykter, spontangrillningar och fester kommer vara en tillräckligt stor prövning ändå.

Jag försöker kämpa mot impulsen att ta ut segern i förskott. Det är annars min specialitet, köpa kläder i en lite för liten storlek för det kommer ju ändå sitta så bra till sommaren när jag gått ner i vikt. Sen ligger de där orörda i garderoben. Kan inte låta bli att snegla på alla fina klänningar som finns nu. Men jag ska INTE göra som tidigare utan unna mig en fin midsommarklänning dagen innan, och då ska jag förhoppningsvis vara ganska nära min målvikt. Yippi!

2 kommentarer:

M sa...

Vad skönt att du har hamnat i ketos nu, det låter onekligen så! Och vad inspirerande att läsa att du ska köra ren kur ändå till midsommar! Jag tror stenhårt på den strategin! Jag kommer att göra dig sällskap 5-6 dagar i veckan, även om jag verkligen skulle vilja köra non-stop jag också. (NonStop cookies lät livsfarligt, förresten!). :)

Det låter som att du är full av motivation och energi! Så härligt att läsa! Bara en sådan sak som att baka ditt favoritbröd utan att smaka, starkt!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag tror på dig!

Sunkiss sa...

Ja, de kakorna är dödligt goda! Ena dottern har tjatat hela dagen om att vi ska göra sådana i helgen, men jag tror inte jag törs :-o

Det är så skönt att ha någon som tror på en, hejar på och som befinner sig i samma situation. Är så glad att jag började blogga/skriva. :-)

Ja midsommar är planen, just idag när det är fredag med planerat fredagsmys för familjen känns det extra jobbigt. Men jag tänker på midsommarklänningen!! Då känns det genast lite bättre.