torsdag, juni 10, 2010

Bli vän med din hjärna!


När man ska gå ner i vikt får man ofta höra att det bara handlar om att vilja det tillräckligt mycket. Men nu finns det ny forskning som visar att det nästan är tvärtom. Den menar att det med bara ren viljekraft är det nästan dömt att misslyckas. "För det är inte du som styr din hjärna - det är den som styr dig". Och säger den åt dig att äta, kommer du så småningom att göra det.

Så det smartaste för den som vill gå ner i vikt för gott, är att lära sig mer om hur hjärnan fungerar. Hjärnforskaren Martin Ingvar har tillsammans med Gunilla Eldh skrivit boken Hjärnkoll på vikten, och menar att det med rätt knep är ganska enkelt att sluta äta för mycket. Boken känns som ett absolut måste att läsa. Jag har reserverat den på biblioteket, men ska överväga att köpa den till mig själv :-)

4 kommentarer:

M sa...

Vilket bra lästips! Jag ska genast införskaffa den, eller kanske som en belöning för mitt förhoppningsvis kommande minus nästa vecka. I det numret av Topphälsa som du köpte finns det ju en artikel som tar upp exakt den tesen: att det är genom att lära sig hur hjärnans belöningssystem fungerar som man kan bli kvitt sötsuget och gå ner i vikt - och hålla den.

En annan bok som ofta återkommer som ett bra lästips i viktminskningssammanhang är Lisbeth Stares "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi". Den fokuserar tydligen på att hitta de bakomliggande orsakerna till övervikt, varför man äter för mycket och fel saker.

Du kanske också ska ha den som belöning? Vägning imorgon, väl?

Ha en fin sommarkväll!

Sunkiss sa...

Det var från Topphälsa jag fick boktipset och tänkte att det lät så bra så jag måste dela med mig. Ska faktiskt till bokhandeln idag och tjuvkika lite. Skattepengarna kommer väl snart, hoppas jag ;)
Tack för tipset om Lisbeth Stare, den har jag inte hört talas om tidigare, ska kasta ett öga om den också finns att bläddra i.
Nu ska jag lämna stora tjejen på dagis, sen blir det mot bokhandeln!

Anonym sa...

Hej,
Har läst boken, mycket bra...även om jag tror man måste läsa den flera gånger så att den får "sjunka" in ordentligt :)

Men, definitivt tips på hur jag tror man måste tänka och leva livet efter Cambridge.

Sunkiss sa...

Vägen mot målet, vad roligt att du läst boken. Ska bli intressant läsning. Det kommer säkert innehålla en hel del som man egentligen redan vet, har läst förut men behöver påminna sig om. Och förhoppningsvis lite nya tankeställare och hjälp på traven. :-)