onsdag, juni 30, 2010

10%, semester och frånvaro


Semestern lyser med frånvaro från datorn, det uppdateras inte lika flitigt här men jag har inte tappat greppet! :-)

Innan avfärd i måndags tågade jag mot Viktväktarna, och jag klarade mitt 10%-mål på hektot. Deras våg visade exakt 65.0 (egentligen var gränsen vid 65,3 men de räknar ju bara hela kilon). Som sagt är det deras resultat som är det officiella. Det är inte riktigt jämförbart med mina tidigare egna vägningar som alltid skett på morgonen, utan kläder, innan frukost och i ketos. Här har jag både kläder, mat i magen och kolhydrater i musklerna. Gissa om jag kände mig lycklig och stolt över att få ta emot nyckelringen. Kanske inte den snyggaste men symboliskt för viktresan, känns den väldigt betydande. Ännu bättre känns det när konsulenten säger att från och med nu väljer jag helt själv när jag är i mål. Jag kan redan räkna mig som målviktig om jag vill, men det vill jag givetvis inte. Än har jag en bit kvar ;-) Tyvärr kunde jag inte stanna och motta den under själva lektionen, men det positiva känslan har varit med mig under hela minisemestern.

Själva semesterdagarna har innefattat 3-rättersmiddag med vin, två dagar i rad. Men matintaget har varit balanserat, inget överätande följt av proppmätt känsla. Jag har fått en liten aha-upplevelse vad gäller middagar. När jag lagar 3-rätters hemma brukar man redan efter förrätten känna sig lite småmätt. Middagen pressas ner i en överspänd magsäck, och själva efterrätten får på något magiskt sätt alltid plats eftersom det finns en helt egen mage för just det ändamålet. Här var förrätten en aptitretare, maten precis lagom avvägd och efterrätten en liten söt avrundning på middagen. Det var möjligt att njuta av hela kalaset inom ramen för vad ett normalt intag ska ligga på, utan den där sura känslan av att man överätit. Insåg i den stunden att det är SÅ en trerättersmiddag ska avnjutas. Och så ska det hädanefter ske i vår familj! (inte för att det ens hör till vanligheten att vi äter 3-rätters, men med det här förhållningssättet kan jag lätt tänka mig att göra det lite oftare).

2 kommentarer:

M sa...

YES!!! Wow, vad grym du är! Många, många grattis till dig! Det måste kännas underbart just nu! Du har visat att du kan hantera balansen mellan viktnedgång och njutning och har verkligen ett avslappnat förhållningssätt till mat och dryck nu. Jag förstår att det inte är som att vifta med ett trollspö, utan att det är medvetna val gjorda av en mycket klok tjej. Imponerande!

Vilken belöning att få tillbringa en natt på spa:t tillsammans och njuta av god mat utan dåligt samvete. Det är du verkligen värd!

Och jag måste säga att VV-konsulentens ord fick det att tåras i ögonen på mig. Häftigt! Hur ser dina planer ut framöver?

Stor kram!

Sunkiss sa...

För mig är det en stor utmaning nu att inte falla in i den gamla känslan av att man har situationen under kontroll, för det har jag inte. Jag kan inte slappna av än, utan har ju ganska långt kvar till jag känner mig nöjd. Jag måste nog däremot sätta mig ner och revidera måldatumen, för de ska ju kännas realistiska och jag inser att de i dagsläget inte är det. Då är ju risken att man inte känner sig lika motiverad att nå dem.

Nu kommer dessutom viktväktarna att hålla stängt fyra veckor, därmed ingen officiell vägning. Men jag har lovat mig att väga mig varje måndag och rapportera här.

Även om jag väger mindre nu känner jag mig inte alls så smal och fin längre *buhuu* Jag gissar att det beror på värmen och att man går allt lättare klädd. Så det blir svart på vitt att jag inte kan nöja mig än på ett bra tag ;-) Sen så blir ju magen per automatik mycket plattare och smalare när man inte fyller den med mat utan shakes istället. Men det blir iallafall viktväktarmat under semestern, dvs 2-3 veckor till. Därefter eventuellt 2-3 veckors ren kur :-) Du skulle köra ren kur (med några avsteg) fram till målvikt? Du kommer snart vara där :-)

Kram!