fredag, juni 18, 2010

Jag är redo...


...för nästa utmaning. Inte redo som i att jag är helt lugn och inte ett dugg orolig över hur jag ska hantera tillvaron. Nej, snarare att jag känner att det börjar bli nödvändigt att lära sig hantera livet på kombinerad kur. Jag längtar faktiskt till att börja det livet, och det av flera olika anledningar:
  1. Jag behöver mer energi för att kunna träna ordentligt, jag har ju ytterligare ett mål i sikte - Midnattsloppet. Jag får ställa in mig på att träna mig in i mål, givetvis med hjälp av god kosthållning.

  2. Min mage - mår inte riktigt bra. Jag tolkar det som att den är "trött" på att bara matas med shakes (hoppas inte det är mitt medvetande som bara intalar mig detta som en ursäkt att få börja med maten)

  3. Jag är rädd att om jag fortsätter ren kur efter midsommar, kommer jag inte klara semesterns utmaningar och därmed falla tillbaka i gamla vanor. Jag bedömer den risken som mindre om jag kombinerar maten, eftersom det då finns utrymme att planera in de sociala tillställningarna och maten inom ramen för viktminskningen.

  4. Mitt humör - även om jag oftast känner mig stark och strålande glad, finns det många stunder då jag bara är en trött mamma, med dålig tålamod som går runt och känner sig hungrig och missnöjd. Det börjar märkas i familjen. Inget undgår äldsta dottern som gärna vill ha svar på allt, hon uppmärksammar varje dag att jag inte äter som resten av familjen och undrar varför. Summerat så jag tror att alla skulle må bättre av att jag deltog i familjens matliv, åtminstone vid den gemensamma middagen.
Det som följaktligen kretsar i mitt huvud nu, är främst tankar om hur jag ska lägga upp viktminskningen efter midsommar. Jag jobbar på att formulera en plan för det. Jag känner att det är av absolut största vikt att inte bara köra på och tänka att det ordnar sig längs vägen, för det har det aldrig gjort förr. Den niten ska jag inte gå på igen ;)

Med god planering kommer man i mål!

2 kommentarer:

M sa...

Det har varit en lång period av pulverdrickande, så jag förstår att du vill påbörja nästa etapp av viktminskningen nu. Att kunna äta normalt med familjen och kunna träna regelbundet - det är ju ett sådant liv som framtiden innebär. Du har nog rätt i att det är dags att börja övergå till den balansgången snart. Eventuellt siktar jag på att följa med på den resan efter Midsommarhelgen.
Igår blev det ett lite för stort intag av kolhydrater igen, även om jag inte ångrar det. Men jag märker att jag har lättare att göra avsteg från mina ren kur-planer nu när den största viktminskningen ligger bakom mig... Kanske dags att påbörja kombinerad kur, med andra ord?

Med god planering kommer du DEFINITIVT i mål! Jag ser din målgång där framme! :)

Sunkiss sa...

Du är så välkommen med på den resan efter midsommar :-) Jag är själv i full färd med att planera och formulera hur jag ska gå tillväga, för att ha något att hålla mig fast vid när det gungar.
Det är just det där med avsteg från ren-kur-planen jag vill undvika, känner att det oundvikligen kommer ske annars under semestern. Är rädd för att jag ska börja anklaga mig själv, så bättre att skapa möjlighet att planera in de sociala tillställningarna...även om viktminskningen inte kommer gå lika fort. Men för din del så hanterar du det utmärkt, det märks verkligen att du kommit långt i din förändring och snart är du i mål. Du kommer klara det vare sig du väljer kombinerad kur, eller ren kur med tillåtelse till avsteg!! Snart är du där :-)