onsdag, juni 23, 2010

Vånda och framtidsstrategi...

Nu är jag tillbaka i verkligheten. Jag har haft några dagar av vånda, helt annan anledning än mat och viktminskning. Trodde ett tag att vi oplanerat skulle få öka ut familjen med ett barn till, inte så att det inte hade varit välkommet. Men efter att varit hemma i snart två år, på väg mot målvikten och äntligen börja komma ikapp och landa i livet igen, skulle det inte ha varit ett drömscenario. Så i några dagars tid har jag föreställt mig den vardagen, men nu är jag tillbaka i den här verkligheten och känner mig lättad över att få gå en smal sensommar och höst till mötes.

Nu med kombinerad kur är det också hög tid att formulera ett strategi för fortsatta viktminskningen. Jag kan inte tillåta dagarna rulla på och förlita mig på att det ska lösa sig av sig själv, bara för att jag vill.

Uppföljning av resultat kommer ske måndagar. Det är en bra dag, för det innebär att det inte finns extra dagar att ta ikapp fuskande på helgen, därmed elimineras risken för sådant tänk på helgen. Man är ju trots allt vis av den erfarenheten ;) Från och med nu är det resultatet på vågen hos Viktväktarna som kommer att räknas som officiellt resultat.

Maten - Det finns en uppseglande bubblare till att sätta strategin ur spel. Två första semesterdagarna är jag och maken inbokade på 2-dagars spa där 3-rättersmeny ingår. En välbehövlig uppladdning, två barnfria vuxendagar! Jag har bestämt mig att äta det som bjuds, njuta med INTE överäta. Därefter är det tillbaka på rätt kurs, luncher kommer ersättas av Cambridge, alt middag ifall vi äter lunch ute på semestern. Men eftersom jag även räknar enligt Viktväktarnas system, är det möjligt att klara en hel dag utan Cambridge. Men jag kommer så ofta jag kan göra det enkelt för mig. Snabba kolhydrater och rena kolhydrater kommer att begränsas kraftigt. Jag kommer ersätta potatis, ris, pasta, bröd med sallad. Jag kommer att anteckna allt med med Viktväktarnas onlineverktyg, varje dag!

Träning - jag har lagt upp ett löpar-, läs joggingprogram som jag ska följa fram till Midnattsloppet, där målet är att jag ska springa milen under 60 minuter. Ett mål som jag för övrigt inte ens vet om det är realistiskt. Det kommer innebära en hel del intervallträning, som jag inte alls gillar. Och det krävs också att jag ökar på tempot när jag joggar, och inte som idag finner lämplig lunk och kör på. Minst tre gånger varje vecka ska jag också köra ett styrketräningspass, hemma, med kroppen som hjälp. Därmed finns ingen möjlighet att använda tiden som ursäkt eftersom jag redan är på hemmaplan.

1 kommentar:

M sa...

Oj, förstår verkligen att du har haft tankarna på annat håll... Hoppas att du mår bra!

Det låter logiskt med måndagar som vägdagar, och VV-mötet blir en liten hållhake. Hur långt har du kvar till 10% nu? Snart är det din tur att få en liten stund i rampljuset! :)

Åh, vad jag är imponerad av din kloka strategi! Det låter föredömligt i mina öron, precis sådär vill jag också lägga upp det. Bra, lågkolydratmat, cambridge-shakes emellanåt och regelbunden träning. Success, Sunkiss! 3-rättersmiddag på spat är en liten utmaning, men med träning och ett mindre kaloriintag dagarna runt omkring kommer du att fixa det jättefint. Njut av att bara vara ni två, låter underbart!

Samtidigt förstår jag att det inte bara är att följa schemat, utan den här biten är ju så himla mycket svårare än att köra ren kur till exempel. Jag vågar inte riktigt kasta mig ut i gränslandet ännu. Nästa helg ska jag på bröllop, och då vill jag känna mig fin i en nyinköpt, rätt tight klänning och direkt på måndagen åker jag till några släktingar på västkusten... Jag har inte löst gåtan ännu, dvs om jag ska köra ren kur fram till bröllopet för att känna mig fin, och sedan försöka trappa upp under semestern eller om jag ska börja träna och äta nyttigt redan innan. det återstår att se, men jag inspireras av dig, helt klart! :)